طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاهی

 

امروزه چه در جوامع مدرن و پیشرفته و چه در جوامع با سطح کیفیت پایین تر عرصه بازرگانی و عرضه محصولات به امری مهم و بسیار حساس و رقابتی در آمده، در بررسی بیشتر این مقوله به شاخه های متعددی جهت عرضه کالا برخورد می کنیم که یکی از مهم ترین آنها عرضه مستقیم و بدون واسطه کالا،اجرا و طراحی غرفه نمایشگاهی در نمایشگاه های تخصصی می باشد. با توجه به موانع و مشکلاتی که اکثر وارد کنندگان کالا جهت به نمایش گذاشتن کالاهای تولیدی و خدماتی خود در سطح بین الملل را دارند برگزاری نمایشگاه های مختلف تخصصی صادراتی و بین المللی این موانع و مشکلات را آسان تر نموده و از این طریق نیز تولیدکنندگان راه مطمئن تری جهت ارائه محصول خود انتخاب نموده اند.

غرفه آرایی یا به نوعی همان غرفه سازی نمایشگاهی گونه ای از تبلیغات است که با زیر شاخه شدن از رشته معماری و ترکیب کردن تنگاتنگ خود با عرصه بازرگانی، خود را به شاخه ای نسبتأ مجزا و دارای محدوده عمل خاص و قوانین و مقررات و حتی تکنیک های خاص خود تبدیل کرده است. با توجه به این مطالب ضرورت پرداختن به هنر غرفه سازی نمایشگاهی و طراحی و اجرا غرفه های نمایشگاهی و آشنایی بیشتر با این هنر و رفتن به سمت قانونمند کردن آن امری بدیهی است و حتی ضرورت تبدیل شدن این هنر به هنر آکادمیک نیز احساس می شود.

طراحی غرفه نمایشگاهی-واحد طراحی غرفه نمایشگاهی:

در واحد طراحی غرفه نمایشگاهی سوالاتی که در ابتدا برای طراح پیش می آید، اکثرأ در مورد مساحت غرفه، مقدار هزینه ای که شرکت متحمل می شود و سوال در مورد بخش های مشخص غرفه مانند وی آی پی، سی آی پی، کانتر، انباری و … می باشد. همه این سوالات در ابتدای طراحی در ذهن طراح شکل می گیرد و حق مسلم طراح برای طراحی یک غرفه نمایشگاهی است.

در این میان یک طراح زیرک و حرفه ای بیشترین دقت و سوالات خود را، در مورد مدیر و کسی که قرار است سفارشی را تأیید کند معطوف می کند. سوالاتی در مورد شخصیت فکری و حتی سنتی گرا یا نوگرا بودن وی، این سوالات حتی در مورد لباس پوشیدن و رنگ های آنها نیز می باشد. شاید تعجب کنید و بپرسید که این سوالات چه ارتباطی به طراحی دارد، ولی باید بدانید که افکار و سلیقه افراد در لباس پوشیدن و نحوه بیان کلمات و رنگ های لباس های آنها و چیدمان دفتر که خیلی هم مهم است بسیار قابل ملاحظه است.یک طراح خوب علاوه بر استفاده از عناصر و سواد بصری در طراحی خود و نزدیک شدن به خود محصول ارائه شده در غرفه نمایشگاهی، باید طراحی را به نحوی انجام دهد که مورد علاقه و سلیقه مخاطب قرار گیرد.

هدف از گرافیک محیطی و اصطلاحات در غرفه سازی نمایشگاهی:

1.راهنمایی مردم به ساده ترین شکل

2.زیبا سازی از طریق به کارگیری اصولی فرم طرح و هماهنگی آنها با یکدیگر و محیط پیرامون خود

3.افزایش سطح فرهنگ جامعه در قالب اهداف تبلیغاتی فرهنگی و تجاری از طریق دیوار آگهی ها، بنرها و …

طراحی غرفه نمایشگاهی

وظایف طراح در طراحی یک غرفه نمایشگاهی:

وظیفه طراح در غرفه سازی نمایشگاهی علاوه بر از بین بردن ابهامات به وجود آمده در ابعاد و جایگیری عناصر غرفه، نظارت بر رنگ و نورپردازی نیز می باشد. نور و رنگ دو عامل مهم در غرفه آرایی می باشد که حساسیت بر روی آنها در هنگام اجرا امری ضروری است. نکته دیگر آن که توسط همین دو گزینه است که می توان خیلی از عیب ها و ریزه کاری های غرفه را پوشش داد و همین گونه می توان با انتخاب رنگ های مناسب و نورپردازی صحیح، یک غرفه کوچک را بزرگترین، و عناصر آن را برجسته تر کرد.

 

 

 

 

 

طراحی غرفه نمایشگاهیطراحی غرفه نمایشگاهی:

برای طراحی یک غرفه بیشترین چیزی که باید مد نظر قرار گرفته شود توجه به محصولی است که قرار است در غرفه به عرضه درآید، در کنار این مطلب توجه به عناصر بعدی و فرم ها و فضاهای موجود که در مرحله اول در ذهن طراح شکل می گیرد و رشد این دو به سمت تشکیل اشکال و فرم های جدید کاری نه چندان آسان بلکه بسیار سخت و کاملأ تجربی و هنرمندانه می باشد.

برای رسیدن به اشکالی که مورد نظر است باید به گونه ای رفتار کرد که نه از اصل موضوع یعنی محصولات و نه از بعد هنری خارج شد.

باید از اشکال و عناصر موجود در طراحی محصولات استفاده کرد و آنقدر با آنها بازی کرد تا به نتیجه مطلوب رسید و در این میان توجه به آرم و لوگو شرکت هم خالی از لطف نیست. چه بسا غرفه هایی که بیشترین اشکال موجود در انها همه و همه از لوگو شرکت گرفته شده است. مانند فیگور صندلی ها، وی آی پی، و حتی حالت کانترها همه گرفته شده از آرم می باشد و در نهایت کنار هم قرارگرفتن این عناصر در مجموعه ای متحد و نوعی هارمونی و هم خانواده که بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می گیرد را به عرصه می آورد.

 

اجرا غرفه نمایشگاهی:

بعد از نهایی شدن طرح نوبت به اجرا آن می رسد.

نمایشگاه در ابتدا پلان غرفه و سالن برگزاری را در اختیار شرکت سفارش دهنده قرار می دهد و از همین طریق پلان نمایشگاه به دست مجری طرح می رسد و نمایشگاه سالن را در حدود چند روز قبل از افتتاحیه در اختیار مجری قرار می دهد.

طراحی غرفه نمایشگاهی

نتیجه گیری:

هنر غرفه سازی امروزه براساس آمار گرفته شده در دنیا توانسته است بیش از 55% به امر تجارت کمک کند و همچنین برگزاری نمایشگاه های بین المللی به یک صنعت مهم در جذب توریست مبدل گردیده است.صنعت غرفه سازی نمایشگاهی شاید از کمترین صنایعی باشد که با وجود تورم روز افزون تمامی صنایع و هزینه ها این صنعت نه تنها همراه با تورم پیش نرفته است بلکه هر روز از قیمت های ساخت و ساز نیز کاسته می گردد .

 

تهران برندینگ